top of page

Ungt kreativt bureau udfordrer måden, brands skal lave indhold

Wildfire Creative, et strategisk kreativt bureau fra Rødovre, udfordrer de gængse måder, virksomheder både udvikler og arbejder kreativt indhold, men nu lancerer de også deres nye koncept - Return on Creativity.


Return on Creativity er deres proprietære koncept.


Konceptet er et opgør med den klassiske måde at dele kreativ og performance op på.

Simon Sunde, Managing Director i Wildfire Creative, siger følgende: “Der er mange, der kan kende det her dilemma med at have købt en stor brandkampagne, givet den liv med social media og paid annoncering kun for at få skuffende resultater. Og så står man tilbage med spørgsmålet: Var det kreativet eller var det eksekveringen?

I den forbindelse har vi følt et presserende behov for at kunne italesætte samspillet mellem kreativitet og forretningsmæssige målsætninger. Som et resultat heraf har vi udviklet begrebet Return on Creativity (ROC).”


ROC er - i sin semantiske forstand - selvfølgelig en selvmodsigelse: det indikerer at kreativitet er en målbar størrelse og dermed en begrænset ressource eller handelsvare. Det er ikke vores overbevisning. Intet desto mindre, er det vores forsøg på at bygge bro mellem det kreative arbejde og dets performance - en bro mellem tanker og tal - mellem kreation og distribution.


Så hvad indbefatter ROC?


For at forstå ROC er man nødt til at danne sig et holistisk billede af både kreationen, såvel som distributionen.


Her er, hvordan evaluering på kreationen foregår:


Havde vi en god kreativ proces (fra idé til udførelse)?

Nød vi det?

Er det sandt mod vores værdier?

Inspirerede det os til nye kreationer?

Hvor udfordrende var det (for lidt, tilpas, for meget)?

Lærte vi noget?


Her er, hvordan evalueringen på distributionen foregår:


Har vi en klar strategi for hvad vi ønsker at opnå?

Har vi klare målsætninger for, hvilken retning vi skal drive kreativet?

Har vi kommunikeret på platformens præmisser?

Har vi en tilstrækkelig forståelse af vores målgruppe?

Har vi været til stede det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt?


Wildfire Creative har 4 år på bagen og er tidligere kendt som Sunde Media.





bottom of page