top of page

Formlen for Organisk Vækst på Sociale Medier



Drømmer du om at vækste organisk på sociale medier?


Organisk vækst er al den aktivitet, som du kan gøre på sociale medier uden at gøre brug af betalt annoncering. Og det er, i min optik, den sidste sande mulighed virksomheder har for at skille sig ud fra mængden.


Derfor har vi udviklet Formlen for organisk vækst på sociale medier og skrevet denne artikel. For at klæde dig bedre på, til at gøre det, som mange drømmer om: at bygge en tilstedeværelse på sociale medier.


Indholdsfortegnelse



Hvorfor er du på sociale medier?

Der findes mange grunde til, at virksomheder/brands ønsker at øge deres tilstedeværelse og indflydelse på sociale medier:

  • Det kan være for at øge bundlinjen (Marketing)

  • Det kan være for at positionerer sig stærkere overfor konkurrencen (Branding)

  • Det kan være for at sprede budskabet om sager, der ligger deres værdier nært (Mærkesager)

  • Det kan være med en destination for øje, som man ønsker at nå og sociale medier er et fartøj til at indfri det med (Vision)

  • Det kan være for at tiltrække nyt talent (Personale)

  • … eller en kombination af det hele.

Uanset hvordan du besvarer spørgsmålet "hvorfor er du/I på sociale medier?", så bør det afspejle sig i dine handlinger og prioriteringer. Lad os tage et eksempel, så det er helt klart, hvorfor dette spørgsmål er så vigtigt:


Ønsker du eksempelvis at markedsføre dine produkter, igennem sociale medier, så er du nødt til at være kritisk omkring ting som:

  • Dit kendskab til din målgruppe

  • Dit kendskab til dit produkts USP'er (unique selling point)

  • Dit kendskab til dine valgte platforme og deres formater

  • Dit kendskab til trends inden- og udenfor din niche

  • Dit kendskab til kreativt indhold

  • Dit kendskab til at fange og fastholde opmærksomhed

  • Din evne til at holde et åbent sind og konstant søge at blive klogere på ovenstående

Jeg håber, at det er klart for dig, som læser med, at selvom svaret på spørgsmålet kan have et simpelt "overfladisk" svar (såsom "at markedsføre vores produkter"), så bør det stikke meget, meget dybere, hvis du i sandhed ønsker at vækste på sociale medier.


Spørg dig selv, hvad skal der til, for at opnå det du ønsker. Vær kritisk, for uden klare og veldefinerede mål, kan du aldrig måle nogen som helst form for vækst.


Er du i tvivl omkring hvad "vækst" på sociale medier er eller hvordan man skal bruge formlen, så hop ned og læs vores opklarende afsnit her.


Hvis ikke, så lad os hoppe ud i formlen og dens variabler!



Formlen


Her er den (ta-da)! Jeg vil dog gerne sige et par ord om den, inden vi dykker ned i de enkelte variable, som udgør formlen. Dem som kender mig ved, at jeg ikke er matematisk anlagt - derfor er denne "formel" det heller ikke.


Jeg skabte formlen i sin tid, for at skabe klarhed og overblik for os i Wildfire og vores kunder. Med formlen kan vi nemmere opdele vores bestræbelser på at hjælpe vores kunder med et have en reel og meningsfuld impact på deres sociale medier. Forhåbentlig kan den gøre det samme for dig.


I de kommende afsnit vil jeg at give dig så meget viden som muligt. Viden som igen og igen har hjulpet mig i mit arbejde. Noget vil være meget konkret og noget vil være 'vagt'. Det er ikke fordi jeg ønsker at holde "kortene tæt til kroppen", men nogen ting kan bare ikke forklares i en kort, generel artikel, om et emne som organisk vækst på sociale medier.



Kreativitet

Første variable i formlen er 'Kreativitet' - og med god grund - personligt, ser jeg nemlig kreativitet, som dén mest sigende faktor- en virksomheds mulighed for at adskille sig fra deres konkurrenter.


Kreativitet er dog et begreb med mange facetter, men når vi taler om det, i konteksten af organisk vækst på sociale medier, synes jeg særligt, at man bør fokuserer på disse 3 ting:


"På sociale medier handler vi med én valuta og det er opmærksomhed."

Unikhed: På sociale medier handler vi med én valuta og det er opmærksomhed. Så spørg dig selv, hvordan skiller jeg mig ud og hvordan kan jeg skabe opmærksomhed omkring det, igennem mit indhold?


Mærkesag: Mærkesager er en stor del af dét, der giver os lyst til at følge brands på sociale medier. Så spørg dig selv, hvilke mærkesager repræsenterer jeg igennem mit brand og hvordan formidler jeg det kreativt med indhold?


Flow: Når du har fundet svar på din unikhed og din(e) mærkesag(er), så skal du til at sætte din kreativitet på arbejde. Det kan selvfølgelig gøres på et utal af måder, med alt fra brainstorms og lignende kreative sessioner, til en mere konkret konceptudvikling og eventuel storyboarding og sidst, en reel produktion. Her kan Flow være et godt begreb at kende. Et begreb, som først blev brugt i psykologien, men som senere hen har vundet stort indtog i kreative praksisser. Flow defineres som "En tilstand hvor du glemmer alt andet, end dét du er i gang med". Yderst brugbart, når du forsøger at være kreativ.

Uden at jeg vil hverken kloge mig eller gå i uddybende detaljer omkring flow, i denne artikel, så kan du med fordel gøre disse 4 ting, for at komme ind i en Flow-tilstand:

  • Sæt nogle klare mål for din produktion

  • Fjern forstyrrelser

  • Gør det udfordrende (ikke for svært, ikke for nemt)

  • Lav noget du nyder eller som inspirerer dig


Hvordan du arbejder med, og strukturer, din kreativitet og omdanner den til indhold og anden form for kommunikation, er altså én af de afgørende faktorer for det jeg i formlen betegner som din Social Impact.



Takeaways


Frekvens

Ligeså afgørende, som kreativitet kan være, ligeså lidt kan det være værd, hvis ikke du kan genskabe det igen og igen.


"Sociale medier er, i sin essens, en opbygning af virtuelle relationer."

Det er her 'Frekvens' kommer ind i billedet. Når det kommer til organisk vækst på sociale medier, foretrækker jeg at opdele frekvens-begrebet i 3 kategorier:


Kvalitet vs Kvantitet: det første du bør søge at skabe balance i, er forholdet mellem kvaliteten og mængden af indhold, som du kan producerer. Ideelt set, vil du gerne fylde så meget af dig selv som brand og din kreativitet ned, i hvert eneste stykke indhold, så længe det ikke hæmmer dig i at udkommer kontinuerligt, så dit community kan regne med, hvornår de hører fra dig igen.


Konsekventhed: Sociale medier er, i sin essens, en opbygning af virtuelle relationer. Og på samme måde, som vores virkelige relationer, så skal de plejes for at blive stærkere. Den bedste måde at gøre det på er, ved at være frekvent og tilstede overfor dem du bygger relation med.


Timing: Sidst, så er det ikke nok kun at kommunikerer konsekvent med dem, som du ønsker at bygge relation til. Det kræver også at du taler til dem på det rette tidspunkt. Den rigtige timing kan gøre en forskel, for hvordan dit indhold bliver modtaget og interageret med. Det kan også forstærkes, hvis det deles i den rette (tidslige) kontekst.



Takeaways


Platform

Det at vælge den rette platform til at formidle dit budskab, kan virke som en simpel beslutning, men det er i virkeligheden noget vi hyppigt bliver spurgt om hos Wildfire - og med god grund - for når du vælger en platform, bør du se det som en investering. Vi kan ikke være lige meget alle steder, så dét at vælge den rette platform(e), er bestemt værd at sætte sig ind i.


Først og fremmest, så handler det om indsigt. Spørg dig selv:

  • Hvad er præmissen for platformen?

  • Hvordan adskiller den sig fra andre?

  • Hvor er min målgruppe?


Når du kan svare på det (både kvalitativt og kvantitativt), så anbefaler jeg én af disse to strategier:

  • Vær alle steder på én gang

  • Mestre én platform og bevæg videre til den næste


De to strategier har vær sine fordele og ulemper, men hvilken, der er den rigtige for dig, afgøres af, de to forgående variabler i formlen Kreativitet og Frekvens.

Uanset hvilken strategi du vælger at gå med, én af de to ovenstående eller en ganske tredje, så er du nu nået til test-fasen.


Test, test, test...


Og så, evaluér.


I den fase er det vigtigt at du har lidt "is i maven" og ikke lader dig styre af ting som engagement og følgertal. Du er der for at blive klogere på platformen, samt hvordan den kan hjælpe dig, med at indfri dit overordnede mål, med din tilstedeværelse på sociale medier.



Takeaways


Format

Har man sagt platform, kommer man heller ikke uden om at forholde sig til formater. Ordet "format" bruges, i disse tider, lidt i flæng, men for mig kan det inddeles i 2 kategorier:


  • Teknisk format: størrelsesforholdet for dit indhold eks. 16:9 (horisontal) eller 1:1 (kvadratisk).

  • Kreativt format: en opbygning/opskrift for et stykke indhold


Det tekniske format kender de fleste, da det efterhånden er en fast del af jargonen i marketingsafdelingen. Det relevant når vi taler om hvor og hvordan vores indhold skal leve.


Det kreative format er dog langt mindre udbredt, hvilket er en skam, i mine øjne, da det kan være nøglen til at åbne op for din organiske vækst på sociale medier.


Det er mange måder at "bygge" et kreativt format på, men uanset hvordan man gør det, så er det en effektiv måde at sikrer sig 3 ting:

  • Din strategi er "bagt" ind i dine kreativer

  • Du kender opbygningen på dét der virker for dig

  • Og dermed, kan du genskabe det igen og igen


For bedre at illustrerer hvad jeg taler om, så har jeg taget et lille eksempel med fra vores eget indhold hos Wildfire:

Som du kan se og høre, er videoen en teaser for et af vores kommende webinarer (det er forresten d. 14/9 '22 så sæt kryds i kalenderen). Skal vi forsøge at "bryde det op" og forstå det kreative format, så kunne man inddele det i følgende segmenter:

  • Hook: fang seerens opmærksomhed

  • Emne: fortæl seeren hvad videoen handler om

  • Relevans: fortæl hvorfor det er relevant

  • Info: giv nøgle information så seerne kan beslutte om det er noget for dem

  • CTA: fortæl seerne hvor de kan lærer mere

Ovenstående er altså byggeklodserne, som speaken er sat sammen af. Det kan bruges igen og igen til at skabe nye videoer, men de kan også tweakes og revideres, så de klare sig endnu bedre næste gang.



Takeaway


Værdi

Det første jeg altid nævner omkring værdi på sociale meder er dette: mennesker følger mennesker.


Vi følger andre mennesker (og brands), for deres historier, perspektiver og råd.

Mennesker kan godt være brands og brands er, som oftest, gjort op af mennesker. Men det kan være svært at være 'menneskelig' som brand.


"Mennesker følger mennesker."

Derfor kan det være godt at huske på, at der er 3 overordnede måder, hvorpå vi kan bringe andre værdi gennem vores indhold på sociale medier:

  • Vi kan underholde

  • Vi kan inspirerer

  • Vi kan informerer

Hvordan du og dit brand gør det bedst, kan jeg ikke fortælle dig i denne artikel.


Men jeg kan fortælle dig, at vejen til at finde ud af det, kan starte i ét ud af to steder:


  • Hos dig: Hvem er du? Hvad tror du på? Hvad kan du tilbyde andre? Hvilke muligheder har du?

  • Hos dem: Hvem er de? Hvad udfordrer dem? Hvad ønsker de sig?


Værdiskabelse kan altså både udspringe fra dine egne værdier og kvaliteter, eller ved at tage udgangspunkt i din målgruppe. Det handler om at finde det sweetspot, hvor du og din ekspertise, krydser med din målgruppes interesser og ønsker.


Uanset hvor værdien kommer fra, må du aldrig stoppe med at spørge: hvordan bringer dette værdi til andre end mig selv?



Takeaways


Fællesskab

Sidste og sjette variabel i formlen er fællesskab og lad mig starte med at sige dette: Fællesskab er ikke lig med dit følgertal(!)


Når det så er sagt, så lad os dykke ned i, hvad der egentlig ligger til grunde for begrebet, i konteksten af organisk vækst på sociale medier.


Fællesskab, for mig, defineres som en fælleshed i formål og forståelse, med en regelmæssig kontakt.


"Fællesskab er ikke lig med dit følgertal"

Jeg har tidligere i denne serie nævnt at opmærksomhed er 'valutaen' på sociale medier. Hvis det er tilfældet, så er fællesskab ren og skær 'magt'. Og her siger Peter Parkers onkel, Ben, det aller bedst: "With great power, comes great responsibility."


Dem der vælger at følge dig, altså i sandhed følge dig (ikke bare dem der har trykket på følg-knappen), er et udtryk for en gruppes loyalitet til dig, dit brand og dine værdier. De har indflettet dig og dit indhold i deres hverdag - og gjort dig til en del af deres identitet.


Uanset hvordan man vender og drejer det, så er fællesskabet, som du kan samle omkring dig og dit brand, den multiplerende faktor for din organiske vækst.


Fælleskabet opstår i dit kommentarspor, i din DM, men også ude for sociale medier og dit eget 'univers'.


Så hvis du gerne vil bygge et verdensklasse fællesskab på sociale medier, så vil anbefale at du er:

  • Tilstede

  • Menneskelig

  • Autentisk


Kan du være de tre ting for din målgruppe, så skal du nok vokse - sammen med det fællesskab, som du unægteligt vil bygge 🌱



Takeaways


Konklusion: Hvad er "vækst" på sociale medier og hvad skal man bruge formlen til?

Det korte svar til det spørgsmål er: lige hvad du definerer det til at være. Når det så er sagt, så mener jeg at der findes en række, overordnede, kategorier, som du med fordel kan arbejde og definerer din organiske vækst under - og det var faktisk sådan idéen til formlen startede.


Hos Wildfire Creative arbejder vi med en række virksomheder, som alle har det til fælles at de har budskaber, som de gerne vil have kommunikeret igennem sociale medier. Som sagt, så er jeg ikke matematisk anlagt, men jeg er dog strategisk af natur og har derfor en umådelig træng til at sætte ting i system. Det følte jeg et stigende behov for, når det kom til "organisk kommunikation", da det, historisk set, altid har haft svært ved at argumenterer for sig selv, overfor "betalt kommunikation" - måske samme

nlignelig med den klassiske "branding vs. marketing"-strid.


Men som de fleste ved, bare fordi vi ikke har en metode til at måle noget på, betyder det ikke at 1) det ikke findes og at 2) vi ikke kan definerer vores egen måde at måle det på.


Formlen for organisk vækst består af seks variable, som tilsammen udgør et facit, som du definerer. Selvom det ikke er meget jeg husker fra mine matematiktimer i gymnasiet, så husker jeg dog lidt om ligninger. Hvis ikke du kender dine variabler, men du kender facit på ligningen de udgør, så kan du regne baglæns - så længe du husker at gøre det samme på begge sider af lighedstegnet.

Det betyder, at hvis du gerne vil have en høj "social impact", så er du nødt til at lægge den nødvendige tid og mængde af ressourcer, på de områder, som er mest sandsynlige for at give dig det resultat du søger.


Så for at svare på sidste del af spørgsmålet i overskriften, så skal du bruge formlen, som en guide og et kort til at hjælpe dig med at definerer hvad "vækst" er for dig.

Når du har fundet det, så er det "blot" et spørgsmål om at følge din formel og rette til undervejs, så den tager højde for det evigt foranderlige marked der er "menneskers opmærksomhed".


bottom of page