top of page

Sådan gør du: Strategi for Sociale Medier

Tilfældige handlinger, giver tilfældige resultater. Få styr på din strategi i dag!





Er du på udkig efter at optimere eller se din strategi for sociale medier i sømmene, inden årets travleste tid? Godt! For der har aldrig været et bedre tidspunkt at starte på end nu.


I et landskab med et stigende antal af nye platforme, formater og muligheder, kan det være afgørende med en strategi, som hjælper dig til at sige "nej tak" til de ting, der ikke bringer dig tættere på dit overordnede mål og et rungende "JA" til dem, der gør.


Derfor har vi sammensat en lille guide, som hjælper dig godt i gang, med at gøre dig de rette overvejelser og stille de rigtige spørgsmål.


Ved at have en strategi for dine aktiviteter på sociale medier, vil du:

  • være mere effektiv med den tid og de bestræbelser du lægger i det.

  • skabe markant bedre resultater i form af brandbygning, trafik, leads og salg (samt vide hvorfor)

  • være i stand til at måle og handle på resultater og derved styrke din markedsføring.

Man kunne tro at en "strategi for sociale medier" skal være et langt dokument, som tager højde for hver eneste lille detalje, når det kommer til dine bestræbelser på sociale medier - og det er det også ideelt set, men man kan komme utrolig langt alligevel, ved at stille sig selv nogle grundlæggende spørgsmål:


Kan du finde et svar på samtlige af disse spørgsmål, så er du allerede godt på vej til at sammenstrikke din egen strategi for sociale medier. Ved at have styr på disse punkter, vil du have et godt fundament, hvor man altid ville kunne udbygge med ting som; social brand guidelines, tone of voice, community management guidelines og meget mere.


Hvad end du er helt grøn til strategi og sociale medier eller bare gerne vil dobbelttjekke at du gør alting rigtigt, så vil denne her guide hjælpe dig godt på vej.

1. Hvilke forretningsmål vil jeg opnå med sociale medier?

Før du begiver dig ud i nogen som helst form for strategiplanlægning, skal du gøre op med dig selv, hvad du gerne vil have ud af din tilstedeværelse på sociale medier.

Sociale medier bør anskues som enhver anden markedsføringskanal. Det er derfor en god idé at starte med tage et kig på de generelle mål for virksomheden og dernæst beslutte, hvor og hvordan sociale medier kan understøtte netop det.


Forretningsmål, som sociale medier kunne være behjælpelig med, kunne være:

  • at øge brand kendskab

  • at bygge og styrke kundeloyalitet

  • at tiltrække flere/nye leads

  • at bygge relationer

  • at styrke kundeservice

  • at få flere besøgende på hjemmesiden

Målsætninger er et afgørende sted at starte, når det kommer til din strategi for sociale medier, da dette vil farve hele måden du tænker, handler og måler dine sociale medier på.

2. Hvem er min målgruppe?

I anden del af din strategi, bør du fokuserer på at forstå din målgruppe.


Start processen, ved at stille spørgsmål som disse:

  • Hvem er min ideelle målgruppe og hvilke interesser har de (lav et/flere persona)?

  • Hvad har jeg af demo- og psykografisk data at tage udgangspunkt i?

  • Hvilken tone of voice benytter de sig af?

  • Hvilke udfordringer/pains har de, som jeg kan løse?

Når du har fået identificeret hvilke mål du gerne vil opnå, samt hvem der er din ideelle målgruppe, er det tid til at undersøge de forskellige platforme, for at finde ud af:

  • Hvilke platforme bruger min målgruppe

  • Hvilke målsætninger kan disse platforme hjælpe mig med at indfri

  • Hvilke platforme vil bedst nå min ønskede målgruppe

Hvis en platform ikke bruges af din ønskede målgruppe og ikke kan hjælpe dig med at indfri dine forretningsmæssige mål, så bør du ikke investere hverken tid eller penge i den. Dermed ikke sagt, at man ikke kan benytte sig af en platform, som ikke nødvendigvis virker "ideel" og stadig få resultater. Jeg råder blot til, at man søger at maksimerer sine bestræbelser.

3. Hvordan måler jeg succes?

Efter du har afgjort hvilke platforme, der bedst egnet til at nå ud til din målgruppe, er det tid til at sætte dig nogle realistiske mål.


Her lægger jeg tryk på realistisk, fordi det er nemmere at skalerer dine bestræbelser på sociale medier, hvis du starter med et udgangspunkt, som du rent faktisk kan håndtere og opnå.


"What gets measured, gets managed" - Peter Drucker

Der er mange måder, hvorpå du kan måle din succes på sociale medier, særligt med organisk kommunikation, så her er en liste med mål, som virksomheder i alle størrelser kan stræbe efter:


Trafik: har du en hjemmeside, app, event eller måske en blog ligesom denne, som du gerne vil have folk til at besøge, så kan det være en god idé at måle på den trafik, som dine sociale medier genererer for dig.


Awareness: vil du gerne øge din målgruppes kendskab eller opfattelse af dig, så kan det være en idé at måle på din brand awareness. Her kan du bl.a. se mod data punkter som rækkevidde, eksponeringer og video views. Typisk vil autentisk indhold, som fortæller noget om dig som brand klare sig bedst i denne sammenhæng. Så husk ikke kun at se på den 'kolde' data, men også selve indholdet du skaber.


Salg & Leads: sociale medier kan også bruges til at generere mere salg i din virksomhed. Det kan både være 'indirekte' igennem dit branding-indhold, som gør dig til din målgruppes fortrukne og første valg, eller det kan være via mere taktisk indhold, som henvender sig direkte og fører målgruppen videre i "salgstrakten". Hvordan du måler på det, afhænger af din salgs/leadgenereringsproces.


Engagement: Én ting er at dele indhold på sociale medier, en anden er at dele noget, som andre faktisk har lyst til at interagere med. Hvis du spørger mig, så burde engagement altid være noget man måler på, for det fortæller dig, om du har forstået 1) dig selv og hvilken værdi du bringer 2) din målgruppe og hvilken værdi de leder efter og 3) platformens præmisser. Engagement kan måles på flere måder; nogle udregner deres engagement rate (total engagement / antal følgere * 100), mens andre ser på deres evne til at fastholde deres publikum såsom view-trough-rate (antallet af mennesker, som har set din video til ende).

Uanset hvordan du måler din engagement, så husk/overvej, hvorfor du måler som du gør.


Det er altså muligt at have både kvantitative (leads, salg, kliks) og kvalitative mål (engagement, awareness). Det handler blot om, hvordan du ønsker at måle din succes.

4. Hvad er min indholdsstrategi?

Du bliver forhåbentlig ikke alt for overrasket, når jeg siger, hvorvidt du kommer til at indfri dine mål for sociale medier, afhænger af dit indhold, vel?


Godt.


Har du fulgt de ovenstående skridt, så har du formentlig en god idé om, hvorfor du skal være på sociale medier, hvem din målgruppe er og hvilke målsætninger du har. Derfor er det eneste der er tilbage nu at få dig en stærk indholdsstrategi.

En indholdsstrategi er plan for hvilken type indhold du skal skabe, for at indfri dine overordnede mål, med din tilstedeværelse på sociale medier.


Kunne du tænke dig at blive klogere på, hvordan du gør netop det, så læs vores artikel på emnet, som gennemgår alle punkter, som du skal have styr på inden for indhold på sociale medier.


Andre overvejelser du kan gøre dig, kunne være at spørge dig selv:

  • Hvem skaber mit indhold (mig selv, mit team, andre)

  • Hvor kommer mit indhold fra? (mig selv, mit team, andre)

  • Hvordan evaluerer jeg mit indhold? (redaktionsmøder, feedback)


5. Hvor meget tid kan jeg bruge på sociale medier?

Alle virksomheder er forskellige. Der er ikke én model der passer alle, når det kommer til, hvor ofte man bør poste indhold, eller hvor meget tid man bør bruge på sociale medier generelt. Det vigtigste er dog heller ikke hvilken frekvens du udgiver indhold i, men snarere, at du finder en frekvens du kan være konsekvent omkring - det samme gælder tiden du investerer.


Når du skal afgøre, hvor meget tid du skal bruge månedligt, ugentligt eller dagligt på sociale medier, bør du overveje, hvor ambitiøse dine mål er. Hvis du har meget aggressive målsætninger, kræver det også en større investering af tid. Ligeledes skal du have in mente at det kan tage tid at bygge en kanal op. Stærke relationer er noget vi mennesker bygger over tid - ikke fra den ene dag til den anden.


Der er dog værktøjer der kan hjælpe dig, både med at spare tid, men også med at være konsekvent i din kommunikation. Ét er de værktøjer er at planlægge sit indhold. Dette kan gøres på flere måder, nogen platforme tillader det uden brug af tredjepartsapplikationer, andre gør ikke. Eksempelvis, så tilbyder Facebook, Instagram, TikTok og YouTube planlagte opslag i platformen, hvorimod LinkedIn og Snapchat.

Et andet vigtigt værktøj er dem, som hjælper dig med at tolke og forstå din data. Der er svært blive bedre, hvis ikke du forstår, hvorfor dét der virker for dig, virker.

6. Hvad er det første win?

Når din strategi er sat, anbefaler vi at du udvælger dit første win. Altså, en relativ simpel målsætning, som er overkommelig for dig at nå. Det er nemlig vigtigt at opnå nogle hurtige sejre i begyndelsen, for at skabe et momentum, som I kan bygge videre på.


Jeg håber, at denne guide vil hjælpe dig med at bygge din strategi for sociale medier. Skulle du stadig finde det svært og har du lyst til at få et bud på, hvordan opgaven kunne løftes, så er du mere end velkommen til at udfylde vores kreative brief, ved at svare på 10 korte spørgsmål - og så giver vi dig et uforpligtende bud på, hvordan vi ser opgaven løst - kvit og frit.




bottom of page