
Det kommer formentlig ikke som nogen overraskelse, når jeg fortæller dig at 2023 bliver året, hvor din branding, og hvor kreativ du er med den, vil være den mest afgørende faktor for successen af din marketing.
Med flere og flere restriktioner for dataindsamling og nye kunstig intelligens algoritmer, som kun bliver klogere minut for minut - for ikke at tale om den generelle konkurrence om forbrugerens opmærksomhed - bliver virksomheder i højere grad tvunget til at knytte sig til deres branding og evne til at formidle deres budskaber.
At have en klar og konsekvent brandidentitet er afgørende for at opbygge tillid og troværdighed hos dine kunder. Når din virksomheds budskab, indhold og værdier går hånd-i-hånd, hjælper det dig med at skabe en fornemmelse af genkendelighed og pålidelighed hos dine kunder. Dette er især vigtigt på sociale medier, hvor der er en konstant strøm af information, og hvor kunderne er professionelle "bullshit detectors" over for tvivlsomme eller halvbagte marketingsbudskaber.
Et andet vigtigt aspekt af branding på sociale medier er den rolle, det kan spille i at opbygge og vedligeholde relationer med dine kunder. Ved at skabe en stærk og konsekvent brandidentitet, kan din virksomhed skabe en fornemmelse af fællesskab og opbygge en loyal følgerskare af kunder, der er investeret i din virksomhed. Dette kan være særligt værdifuldt i en verden, hvor kundeloyalitet er svær at opnå.
Men det behøver jeg nok ikke fortælle dig. Du læser jo med, fordi du gerne vil vide, hvordan du styrker dit brand i 2023 - så her er 5 spørgsmål, som vi mener at alle stærke brands skal kunne svare på:
Hvorfor skal kunder give en f*ck for vores brand?
Ja, undskyld mit franske, men der er et hav af brands derude, som gerne vil sælge os noget, for ikke at tale om influencers og alle andre mennesker i vores netværk, som kan influere os, så hvorfor i alverden skal jeg bruge tid på dit brand(?) Og nej, "fordi vi er anderleders" eller "vores produkt er bedre end de andres" er ikke et svar, som vi kommer til at godtage her. Det er dine USP'er (unique selling points), ikke dit brand. Hvad er det du står for som virksomhed, som jeg kan afspejle mig i som kunde/individ? Det er intet let spørgsmål at svare på, så måske jeg kan hjælpe dig lidt, ved at fortælle lidt om os - Wildfire Creative. Her er vores brand ethos:
For the untamed, the wild and the hungry. Where good ideas are nurtured and spread. We are the ones who refuse to be restrained. We are the ones who lead the way. We are Wildfire.
Disse tilsyneladende 'tomme' ord kan virke ganske intetsigende, for nogen, mens de for andre kan det være en direkte repræsentation af noget der findes inde i dem - noget de kan spejle sig i - hvad end de er kunder eller ansatte. Når det så er sagt, så stopper arbejdet ikke efter at du har skrevet et par linjer om dit brand og dine værdier - det er dér det begynder. Sørg for, at alt du gør sker under ledelse af de ord, for enig eller uenig, så kan man ikke andet end at respekterer et brand (såvel som individ), der efterlever sit eget ethos.
Hvordan oversætter vi det til indhold?
På sociale medier, er indhold vores måde at formidle vores brand på - kreativt og kontinuerligt. Og synes du at det var svært at finde svar på forrige spørgsmål, så glæd dig til denne her; for det er ikke bare noget svært (og vigtigt), som du skal gøre én gang, men derimod hver evig eneste gang, du vil kommunikere med din målgruppe (hvilket formentlig er ret ofte).
Men der er håb! For formår du at svare godt på hvem du er som brand, så vil det guide dig i hvilken type indhold der er relevant for dit brand - og hvilken der ikke er.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at skabe godt indhold til sociale medier, så kan du med fordel se vores artikel på emnet HER.
Hvordan sætter vi ild til vores publikum?
Sociale medier handler om at skabe relationer, så det er vigtigt at du engagerer dig aktivt i dit publikum og deres verden. Dette kan omfatte ting som at svare på kommentarer og beskeder, dele brugergenereret indhold og køre konkurrencer og Q&A's. Med andre ord, lad vær med at "post & ghost" - vær tilstede og tag del i de samtaler der foregår omkring dig og dine værdier. Det kan være lige meget med et stort publikum eller antal af følgere, hvis ikke du "sætter ild til" dem og giver dem en grund til at engagerer sig i dit brand.
Community går begge veje; du får ikke det bedste af dem, hvis ikke du giver det bedste af dig selv.
Som sagt, så kan det gøres på mange måder, men det vigtigste er ikke redskabet du bruger, det er intentionen og ambitionen du har for dit community. Som alle andre nære relationer, så er de dine ligesindede, de første til at heppe på dig og de første til at fortælle dig, hvis du er på vej i den gale retning.
Community går begge veje; du får ikke det bedste af dem, hvis ikke du giver det bedste af dig selv.
Hvordan definerer vi succes?
Der findes mange måder at definerer succes på, men for at finde dit svar er du nødt til at tage et kig på dine forretningsmål for 2023 og spørge dig selv, hvilken type og niveau af branding skal der til, for at nå derhen. Forsøger du at bygge brand på sociale medier, så kan disse fire områder være en inspiration til, hvad du bør fokuserer på, når du skal definerer succes for din branding: Trafik: har du en hjemmeside, app, event eller måske en blog ligesom denne, som du gerne vil have folk til at besøge, så kan det være en god idé at måle på den trafik, som dine sociale medier genererer for dig. Awareness: vil du gerne øge din målgruppes kendskab eller opfattelse af dig, så kan det være en idé at måle på din brand awareness. Her kan du bl.a. se mod data punkter som rækkevidde, eksponeringer og video views. Typisk vil autentisk indhold, som fortæller noget om dig som brand klare sig bedst i denne sammenhæng. Så husk ikke kun at se på den 'kolde' data, men også selve indholdet du skaber. Salg & Leads: sociale medier kan også bruges til at generere mere salg i din virksomhed. Det kan både være indirekte/inbound igennem dit branding-indhold, som gør dig til din målgruppes fortrukne og første valg. Det kan selvfølgelig også være igennem mere taktisk/outbound indhold, som henvender sig direkte og fører målgruppen videre i din "salgstrakt". Hvordan du måler på det, afhænger af din salgs/leadgenereringsproces. Engagement: Én ting er at dele indhold på sociale medier, en anden er at dele noget, som andre faktisk har lyst til at interagere med. Engagement rate, gns. videovisningstid eller lign. kan være gode indikatorer for om du lykkedes med netop det.
Hvordan måler vi det?
Bare fordi det handler om noget så "blødt" som branding, betyder det ikke at vi ikke kan måle vores bestræbelser - tværtimod! Afhængig af hvordan du har besvaret forrige spørgsmål, vil dine KPI'er (key performance indicators) være varierende fra andres, men har du brug for inspiration, så kan jeg nævne dig nogle af de mest udbredte KPI'er for branding her:
Brand awareness: Denne KPI måler omfanget af, hvor meget forbrugerne er bekendt med og genkender dit brand. Dette kan måles gennem kvalitative undersøgelser eller gennem engagement på sociale medier og website-trafik. Kundeloyalitet: Denne KPI måler omfanget af, hvor loyale dine kunder er overfor dit brand og sandsynligheden for at de vil handle med dig i fremtiden. Dette kan måles på din gentagne købsrate eller din retention rate. Kundetilfredshed: Denne KPI måler omfanget af, hvor tilfredse kunderne er med dit brands produkter eller tjenester. Dette kan spores gennem kundetilfredshedsundersøgelser eller gennem anmeldelser og ratings. Brand perception: Denne KPI måler, hvordan forbrugerne opfatter dit brand i forhold til dets kvalitet, værdi og omdømme. Dette kan spores gennem kvalitative undersøgelser eller gennem en sentimentanalyse fra målgruppens fortrukne sociale medier. Brand engagement: Denne KPI måler omfanget af, hvor meget forbrugerne interagerer med dit brand på sociale medier eller andre kanaler. Dette kan spores gennem målinger som likes, kommentarer, delinger, videovisninger m.m. eller gennem email opens og click-through-rates.
Jeg håber at denne guide vil hjælpe dig med at bygge dit brand på sociale medier. Skulle du stadig finde det svært og har du lyst til at få et bud på, hvordan opgaven kunne løftes, så er du mere end velkommen til at udfylde vores kreative brief, svare på 10 korte spørgsmål - og så giver vi dig et uforpligtende bud på, hvordan vi ser opgaven løst - kvit og frit.